KAROLENJ HANEDANININ KURULMASI
Kuzey Galya kökenli saray nazırları Charles
Martel (714-741) ve ardından oğlu Kısa Pepin Karolenj hanedanının ilk kralları
olarak sayılırlar. O sırada Franklar Merovenj Hanedanından gelen krallar tarafından
yönetilmekteydiler. Bu iki Karolenj hanedanı soyluları bölge prenslikleriyle
mücadelelerinde başarılı oldularsa da, Merovenj krallarını
yok etmeyi bir türlü başaramadılar. Ancak Papa Pepin'in kral olmasının daha akla
uygun olduğunu açıkladı. Pepin 751'de Papa tarafından
kutsandı. Karolenj hanedanı böylece kuruldu. 756'da Pepin Lombardların elindeki İtalya'ya
bir sefer düzenleyerek Papa'ya Orta İtalya kentlerini kazandırmak istedi; böylece Papalık
Devletinin temeli
atıldı. Daha sonra Pepin, Aquitania'yı geri aldı.
KAROLENJLER
Fransa’nın Gaul bölgesinde iki yeni güç ortaya çıktı; Austrasia ve Neustria.Bu krallıklar efsanevi kralları Merovec’den sonra üç yüzyıl boyunca Merovenj Hanedanından gelen krallar tarafından yönetildi.
Merovenj ailesi dönem dönem aile bireyleri arasında anlaşmazlıklar çıkan bir
aileydi. Merovenj tahtına geçme kuralı kanbağı idi.Ancak 7.yüzyılda Austrasian
ailesi güç kazandı ve Merovenjler geleneksel figür olarak korundu. Merovenjler
Baltık üzerinden Avrupayla ticaret ilişkilerinde bulundu. Merovenj kültürü
‘Romanlaştırılmış’ olarak tanımlanabilir, örneğin Roma paralarındaki yönetici
sembollerine, piskoposluğa ve manastırlara çok önem verdiler. Bazıları
Merovenjlerin Bizans’la ilişki içinde olduğunu düşündü. Ancak Merovenjler
seçkin kişilerin ölülerini toprak mezarlara gömdüler ve nesillerini hayvan
figürleriyle işaretlediler.
7.yüzyıl Austrasia ve Neustria arasında iç savaşların
yaşandığı bir dönemdir. Bazı aile büyükleri bu savaş ortamından yararlandı.
Örneğin Pippin bu durumdan yararlanarak kendini
Merovingian Sarayı’nın başkanı ilan etti ve büyük zenginlik ve destek elde
etti.Kendi soyundan gelen diğer nesiller de onun bu konumundan yararlandı ve
sarayda danışmanlık ve vekillik gibi görevlere geldiler.Hanedanlık 732’de Charles
Martel’in Müslümanları yenmesiyle yeni bir yön aldı. Karolenj
hanedanlığı III.Pippin önderliğinde 753’te Austrasia ve
Neustrialar’ın yönetimlerini ele geçirdi. Çağdaş kayıtlara göre Pippin bu darbe
için gücünü Papa’dan aldı. Pippin’in darbesi Morevenjlerin beceriksiz ve zalim
yöneticiler olduğu yolunda yapılan propagandalarla kuvvetlendirildi ve Charles
Martel’in başarıları ve ailesinin dindarlığı yüceltilerek öyküleştirildi.
783’te Pippin öldüğünde imparatorluğu oğulları Karl ve Carloman’ın ellerine
bıraktı. Carloman doğal
nedenlerle öldükten sonra Karl Carloman’ın küçük oğlunun tahta geçmesini
engelledi ve kendini birleşmiş Austrasia ve Neustria krallıklarının imparatoru
ilan etti. Karl çağdaşları tarafından ‘Büyük
Karl’ ya da Şarlman olarak bilindi. 774’te başlayan
sistemli toprak genişlemesi
Avrupa’yı büyük oranda bir araya getirdi. 800’den
sonraki savaşlarda birçok soylu müteffik edinerek geniş toprakları yönetti.
Ortaçağ’ın soylularının çoğu köklerini bu genişleme sürecinde ortaya çıkan
Karolenj hanedanlığına dayandırmak istedi.
Şarlman’in 800 yılının yılbaşı günü taç giyme töreni,
476’dan beri mevcut olan güç boşluğunu doldurduğu için ortaçağ tarihinin dönüm
noktası olarak bilinir. Bu tören Şarlman’nin liderliğinde de değişikliğe yol
açtı. İmparatorluğun otoritesini görmüş olan din adamlarını sistematik bir
şekilde etrafında toplandı ve imparatorluğun en uç yerlerine otoritesini
ulaştırdı. Ayrıca kendi sınırları içindeki kiliselerde değişmez ayin düzenini
bir kenara iterek değişiklikler yapmaya çalıştı.
KAROLENJ DÖNEMİNDE
SANATI
VIII. yüzyılda batı ve orta Avrupa’ya egemen olan Franklar, ünlü kralları
Charlemagne döneminde Karolenj İmparatorluğunu kurmuşlardır. III. yüzyıla kadar 400
yıl boyunca Avrupa’ya egemen olan Franklar sanat açısından verimsiz bir dönem
geçirmişlerdir ancak Karolenj İmparatorluğuyla beraber sanat döneme özgü bir
yapıya kavuşmuştur. Bu dönemin resim uygulamalarında figüratif
canlandırmanın yeniden hakim olduğunu görürüz. Doğa formları benimsenmiş
ve mimaride antik formlar kullanılmasına karşın resim ve heykelde yeni
yaklaşımlar söz konusudur. 1944 yılında ortaya çıkartılmış, Santa Maria de Castelseprio mahzenindeki freskler önemli
örneklerdir. Bu döneme ait resimlerin kompozisyon düzenlerinde
sadelik ve ağırbaşlılık hakimdir. Antik geleneği yansıtan özelliklerin yanında
dramatik bir anlayış görülmektedir. Yine bu dönemin kitap resimlerinde
antik dönemin üç boyutluluktan iki boyutluluğa geçişi ve realist tavrın
yerini simgesel tavra bıraktığını görebiliriz. Karolenj döneminde heykel
gelişmemiştir. Döneme ait en önemli heykel Charlemange’ı at
üzerinde gösteren heykeldir. Bunun dışında altın, fil dişi gibi
malzemeler küçük el sanatlarında kendini gösterir. Bu tür çalışmalarda
ise giysi kıvrımları ve belirli çizgiler kalıp olarak verilirken, yüzlerde
kişisel anlatım yoktur. Yıl 800 yılında Noel
günü, Papa Leo III Charles, Franklar kralı ve imparator
rütbesine onu kaldırdı. Bu
hareketin önemi tüm taraflar için açık olmalı: bu bir kural olmalıdır
Hıristiyan Caesar yeni bir tür olarak tanımlanan Charles Kutsal Roma
İmparatorluğu yenilenen
ve Kilise tarafından onaylanmış. O
imparatorun koruma ve Kilisesi destek sağlamak için istekli olduğunu, ama aynı
zamanda Charles en aziz amaçlarından biri yerine bu hareket, Papa'nın
yararlanmıştır: iyi tanırdım bilgin Einhard göre, "onun bütün saltanatı boyunca
O kalbine yakın olduğunu diliyorum kendi bakımı altında Roma şehrinin yeniden
kurmak antik yetki ve nüfuzunu "(Charlemagne 27 Yaşamı) tarafından yapıldı. Charles 768 yılında Franklar kralı
olunca, Roma emperyal ihtişam kaybetmişti, ve bir kez hükmetmiş büyük etki hem
siyasi hem de kültürel açıdan da parçalanmıştı için bu, ortalama bir hırs
vardı. Şimdi Almanya ve Fransa
topraklarında, bir diziGermen kabileleri Hıristiyanlık ve
putperestliğin çeşitli formları gözlemleyerek, toprak ve nüfuz için yarıştı. Britanya'da, güçlü manastırların
geleneklerini korumuştur klasik burs Hıristiyanlık hizmetinde. İtalya'da, Papa'nın kendi güvenliği
için sürekli tehditlerle karşı karşıya, ve her yerde geçmişe Romalı büyüklüğünü
ilham saygının izlerini ve hediye ile hüzünlü bir kontrast çekti. Charles Büyük, veya saltanatı Charlemagne , bir süre için, bu durum tersine
dönmüştür. Tarihçiler bazen
Karolenj Rönesansı denir Charlemagne'ın yaşı farklı emperyal kültür belirtmek
için Carolus, adını Charles Latince versiyonu geliyor Karolenj kelime kullanın.
Bu kültürel canlanma önemli bir unsuru emperyal patronaj yoluyla görsel
sanatlar ve yeni rızık dramatik bir değişiklik oldu. Charlemagne önceki yüzyıllarda, Cermen
halkları gibi takı
(gibi ince metal için yüksek saygısı saklıdır vardı 17.193.83 ) ve genellikle soyut süsleme ve
parlak renkli taşlarla süslenmiş muhteşem silahlar. Germen liderler gibi lüks hediyeler
dağıtılması suretiyle kendi zafer görüntülemek için alışılmış oldu, ve
Charlemagne bu geleneği devam ama aynı zamanda değiştirilmiş. Onun cömertlik alıcıları arasında idi manastırlar , ve bu onun mücevher çivili ile bolca reliquaries , altın ve gümüş ayin eşyaları , ve bolca resimlendirilmiş kitaplar. Bu formların Karolenj örnekleri pahalı
parlak Germen sevgi değil, aynı zamanda antika modellerde yeni bir güven ve
insan figürü üzerinde yeni bir vurgu görüntüler. Olarak el yazmaları ve fildişi
oymalar , cetveller ve
yazarların portreleri onların karışık mirasını yansıtan bir stil görünür.Saint
John Evangelist (resmeden bir panel 1977,421 ), örneğin, rakam iki arasında oturur klasik
görünümlü bir kemer
taşıyan sütunlar, onun poz ve oranlarda bir Erken Hıristiyanlık standart
izleyin, ama perdelik lineer modelleme için yerel bir tadı yansıtır soyut
tasarım. Emmaus (at Mesih'in
supper hikayesi canlı bir gösteriminde 1970.324.1 orantısız büyük elleri ile işaret
rakamlar artan animasyon, belirgin Karolenj iken), dış sınır içindeki acanthus
desen, klasik mirası doğrudan gelir. Böyle dişlergenellikle
taşlar ve incilerle birlikte özenle dekore kitap ciltleri kuruldu.Bileşimi,
birçok zarlar yazması çizimler benzer ve muhtemelen kitap yapılmış aynı
manastırlarda oyulmuştur.Sahneleri ile bir örnek İsa'nın
misyonu ( 2.000,486 ), örneğin, ortak bir format aşağıdaki kitap
illüstrasyon dekoratif
bir çerçeve içine iki yazmaç düzenlenmiş anlatı ile.
A.2) Merovenj Hanedanı:
B) Karolenj Hanedanı:
İmparatorluk
Orada sanatçılar Grekoromen modelleri taklit etmeyi
hangi diğer birçok yaştan, ancak Karolenj canlanma benzersiz bir politik
karakteri ve Charlemagne gündeminde benzersiz bir bağımlılığı vardır. O geç ve yazma becerisini hakim asla
okumayı öğrendi rağmen, Charlemagne antik başarıları için derin bir saygı duyar
ve klasik öğrenme onun mahkeme tanınan bu prestij tanıdı. Maiyeti yılında büyük İngiliz bilgini
Alcuin, onun öğrencisi şair Angilbert, İspanyol ilahiyatçı Theodulf ve İtalyan
tarihçi Paul Lombard gibi uluslararası tanınmış akademisyenler toplandı. İmparator arkadaşlar bu erkekler
tedavi ve maiyetinin kültürel bir güç yapmak için onlara güvendi. Onlar emperyal himaye iddialı bir
sistem organize yardımcı oldu ve onlar antika gibi taklit etmek Karolenj
sanatçılar için modeller güvenliğini sağlamak için çalıştı Cameos , zarlar ve resimli kitaplar. Doğru ve okunaklı metinler için yeni
bir arzu elyazısı bir reform yol açtı ve bu Roma mektup formları esas açık ve
zarif bir komut dosyası, sözde Karolenj ufacık üretti. Nihayet, Charlemagne emelleri Kuzey
Avrupa'da emsali olmayan bir mimari gelişen istenir. Manastır binaları ve ek kilise onun sponsorluğunda inşa, o
Aix-la-Chapelle da denilen, Aachen bir saray ve bir imparatorluk başkenti layık
şapel yaptırmıştır. Hala duruyor
Palatine Şapeli, sekizgen planlı, mozaik dekorasyon ve büyük kemerler
tarafından çerçeveli iki katlı bir iç mekana sahip güçlü bir taş yapıdır. Açıkça rakibi antik Roma ve amacıyla Bizans mimarisi , içerdiğimermerler kasıtlı Roma ve Ravenna getirdi. Bazı rekabet Bizans'ın da figüratif resmin Charlemagne
tanıtımına örtülü olması ve o kucakladı ve Bizans hükümdarları lehine
görüntüleri terk edildi hassas zaman betimleme sanatı teşvik için, oyma
olabilir .
Karolenj sanatı kendine özgü karakteri Charlemagne yaş
sahte, ama o öldü ve onun imparatorluk oğulları arasında bölündü sonra bir
yüzyıl sürmüştür. Daha sonra
Karolenj çalışmada, enerjisiz bir, karıştırmalı çizgi Utrecht Üniversitesi
Kütüphane, şimdi meşhur Utrecht zebur olarak, örneğin, kitap resim
görüntülenir. Zarlar ise, Erken
Hıristiyan öncülleri ile anlatı görüntüleri daha yaygın hale gelir. Örneğin, bir fildişi situla (İsa'nın
hayatından minyatür sahneleri 17.190.45 ) ikonografi geç antik kurulan
sürdürmek. Ay (bir görüntü ile
bir emaye madalyon 17.190.688 ) mükemmel renk için Germen tadı
görüntüler aynı zamanda kozmik önemi olayları betimleyen bir geç antik formüle
uyan, ay ve Karolenj tasvirlerinde güneşin görünür Çarmıha
Gerilme gibi, görkemli
üzerine Lindau İncillerin kapağını artık
Morgan Kütüphanesi'nde,. Devam
patronaj gibi onlar çekti hangi zengin ve çeşitli gelenekleri ile güçlenen
dokuzuncu yüzyılda Karolenj sanatçılar yeni formlar geliştirilmiştir ve yeni
görüntüleri icat. Örneğin, bir
fildişi plak tasvir Meryem Kilisesi (bir kişileştirme olarak 17.190.49 cepheden ona yönü sunulan ve dövüş),
ama aynı zamanda elinde bir mil ile, bir şey o sık sık sahneleri taşır Müjde . Görüntü
Virgin iki yönü, bir iyice okunaklı ve kurnazca orijinal şekilde, maternal ve
metaforik göstermek için mevcut sözleşmeler uyarlanır.
A) Franklar:
Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasında büyük rol oynamış bir Cermen boyudur. M.S. 4. yüzyıl sonlarından
itibaren Galya eyaletinin kuzeyine Roma müttefiki sıfatıyla sızmaya
başlar,M.S. 406 tarihinden
itibaren ise tam güçle Kuzey Galya'yı istila ederler. 6. yüzyılda Güney
Galya'dan Vizigotlar'ı kovarak
hakimiyetlerini pekiştirirler. Bu tarihten sonra Galya artık Fransiya yaniFransa olarak anılacaktır.
Roma İmparatorluğu'nun Ren-Tuna savunma hattının Ren
koluna baskı yapan Cermen kabileleri, İlkçağ'ın sonlarında Frank çatısı altında
toplanmıştı. IV.yüzyılın ortalarında, baskıya dayanamayan hat yırtıldı ve
Franklar Galya'ya yerleşmeye başladı. Gotların İtalya'yı istila etmesine
paralel olarak Franklar da Galya'dan Romalıları kovdu. Attila'nın Galya
istilasına (451) mümkün olduğunca karışmamaya çalıştılar. Buradaki son Roma
toprağı, Frank kralı Clovis tarafından işgal edildi.
I. Clodvik Frank savaş lordlarına boyun eğdirerek
ilk Frank Krallığını kurdu (481). Romalılarla ve Gotlarla savaştı, Galya'yı birleştirdi.
Clovis'le beraber Franklar arasında Hristiyanlık hızla yayıldı.
Clovis'in ardıllarının hiçbiri onun otoritesini
yeniden tesis edemedi. Frank lordları çok zayıf bağlarla krala bağlıydı ve
Galya, katı bir feodalizmle yönetiliyordu.
Hristiyanlık'ı benimsemiş olmaları, Frankları diğer
ırkdaşlarıyla karşı karşıya getiriyordu. Kuzeydoğudaki Saksonlar ve güneydoğudaki Lombardlar ile Franklar arasında din eksenli bir
düşmanlık peyda oldu. Müslüman ordularının Gotları çiğneyip geçerek Frank
topraklarına girmesi, Merovenjlerin iktidarını temelinden sarstı. Merovenj
ailesinin etkisiz kaldığı bir anda başka bir Frank ailesi olan Karolenjler
Müslüman istilasını durdurarak ülkenin en nüfuzlu ailesi durumuna geldi.
Charles Martel'in Puvatya'de kazandığı
zafer, iki asırlık durgunluktan sonra Franklar için yeni bir savaşlar çağının
başlangıcını gösteriyordu.
Charles'ın oğlu Kısa Pepin de Hristiyanlık'ın savunuculuğu rolünü
sürdürdü ve Papa'yı sıkıştırmakta olan Lombardlarla savaştı. Oğlu Şarlman nihayet sonuca ulaştı, İtalya'yı istila
etti ve Lombardları kılıçtan geçirerek ülkeyi Hristiyanlık'ın kalesi durumuna
getirdi. Hizmetleri karşılığında "imparator" ünvanıyla
ödüllendirildi.
B.1) Şarlman:
Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu'nun
kurucusu olarak kabul edilir.
Şarlman'ın doğum tarihi ve yeri tartışmalıdır. 742 yılı civarında bugünkü Belçika'nın
Liege şehrine yakın bir yerde veya Prüm'de ya da Aachen'de
doğduğu tahmin edilmektedir. Şarlman'ın babası Kısa Pepin Karolenj İmparatorluğu'nun kralıydı.
Öldüğünde krallığın topraklarını iki oğlu arasında paylaştırdı. Şarlman
kardeşinin ölümü üzerine tek başına Frankların kralı oldu. Ayrıca Lombardiya ve
Saksonya'yı da topraklarına kattı. Batıda Endülüslerle doğuda Avar veMacar'larla çarpıştı.
Şarlman büyük savaşlar kazandı ve bir çok prensliği,
dükalığı ve derebeyliği fethetti ya da yağmaladı. İlk önce Köln'e giderek
kendini Alsace-Lorraine, Akitanya, Bretenya ve Cenova Kralı ve Bohemya Prensi
ilan etti. Daha sonra yeni fetihler yaparak Aachen'de kendini Amsterdam,
Rotterdam, Frizye, Gelderland, Frankfurt ve Münih Kralı ilan etti. Şarlman
birçok Krallık ve Devleti egemenliğine aldı. Sonunda Papaya başvuru yaparak
Papa tarafından Şarlman Roma İmparatoru ve kurduğu devlette Roma
İmparatorluğu'nun varisi sayıldı. Roma İmparatoru olan Şarlman bugünkü
Almanya'yı feth etti. Ardından Sakson, Anglo, Cermen ve Got kabilelerinden
askerler toplayarak orta boy bir orduyla Fransa ve Avusturya'yı feth etti.
Böylece Şarlman Roma İmparatoru, Sakson, Frank, Lombard, Anglo, Cermen, Got ve
Slav Kralı oldu.Şarlman’nin Aachen’deki
sarayı kültürün yeniden doğuş merkeziydi ve ‘Karolenj Rönesansı’ olarak da
bilinir.Bu dönemde okur-yazarlık oranında artış görüldü, sanatta, mimaride,
hukukta ve dini eserlerde gelişmeler görülür. Klasik Latin
edebiyatı almış olan
İngiliz keşiş Alcuin, Aachen’a davet edildi. Bu Latin
kültürüne dönüş Orta Çağ Latin gelişmeleri için önemli bir basamaktır. Bu
dönemde bütün Avrupa’da iletişimi kolaylaştıran bir yazı düzeni kullanıldı.
Almanya’da Karolenj hanedanlığının düşmesi ve Anglosaksonlar’ın
güç sahibi olmasını Otto Rönesansı izledi.
B.1.1)Charles Martel:
(23 Ağustos 686 – 22 Ekim 741) kendisini Frankların Dük’ü ilan etmiş ve Franklar'ın
lideri. Krallığını Frank krallıklarının üçüne doğru genişletmiştir. Martel
bugün Belçika sınırlarında olan Herstal’da doğmuştur. Charles Martel
özellikle Puvatya Savaşı zaferi sebebiyle ünlenmiştir. Ayrıca
feodalizm zamanında kiliselerden zaptettiği toprakları mülk olarak askerlere
bağışlayarak ortaçağın şövalye sınıfının doğuşunu sağlamıştır.
Charles Martel, 22 Ekim 741 tarihinde öldü. Saint-Denis Bazilikası'nda defnedildi.
Öldükten sonra Frank Krallığı'nın toprakları iki oğlu Carloman ve Pippin
arasında paylaşıldı.
Karolenj Hanedanı'nın
kurucusu sayılır. Karolenj İmparatorluğu'nun en güçlü
imparatoru olan Şarlman'ın
dedesidir.
Castelseprio bir site oldu Roma antik kale ve önemli bir Lombard yıkılmış ve 1287 terk edilmeden önce,
erken Ortaçağ kasabası. Bugün
modern bir arkeoloji parkı olarak korunur comune Castelseprio
ve aynı adı taşıyan
modern köy yakınında. Bu,
İtalya'da aşırı kuzeyinde yer almaktadır Lombardy .
Castelseprio ün Erken Ortaçağ yatıyor freskler , küçük kilise bulunan Santa Maria Foris Portas . Bu
freskler olağanüstü nadir ve sanatsal öneme sahiptir. Yüzyıllar boyunca gizli, freskleri
sadece 1944 yılında tekrar keşfedildi. 2011
yılında kilise - ve ile Castrum'u Torba Kulesi - Bir oldu UNESCO Dünya Mirası Alanı olarak yazılı bir grup yedi parçası
olarak İtalya'da Longobardlarla,
Güç yeri (568-774 AD) .
2006 yılında, bir teslimiyet İtalyan Kültür Bakanlığı , UNESCO , şunları söyledi:
Santa Maria Foris Portas kilisenin dekorasyon merkezi
apsis freskler sanatsal kalitesi açısından en iyi erken ortaçağ resimsel
döngüsü oluşturan, ve erken Ortaçağ Avrupa sanatının eşsiz olarak kabul edilir.
Karolenj Döneminin Mimarisi:
Karolenj mimarisi Charlemagne
tarafından desteklenen Kuzey Avrupa mimarisinin tarzıdır. Mimarlık döneminin dönemine kadar geç
sekizinci ve dokuzuncu yüzyıllarda yayılan Otto ben 936, ve bir oluşturmak için bilinçli
bir girişimdi Roman taklit
Rönesans, Roma , Erken Hıristiyan ve Bizans mimarisinin eşsiz bir sahip çıkan kendi yenilik,
karakteri. Onun mimarisi bir el
yazması gördüm ve nadiren yeni sikke biri ele asla bir toplumun en belirgin
Karolenj sanatı oldu.
KAROLENJ RESİM YAZISI
ü İmparator Şarlman 800’de imparator oldu Hükümdarlığını
bir bütün haline getirebilmenin bir yolu olarak Büyük Kutsal Roma İmparatorluğu
üzerinde standart bir yazı sitili kullanılmasını buyurdu.
ü Karolenj dönemi Britanya’lı keşiş York’lu Arwin’in çabalarıyla geliştiği sanılmaktadır.
ü Bu yazının standartlarını oluşturduğu bir okul
kurmuştur.
A)
Karolenj Resim
Yazısının Özelikleri:
·
Bir örnek imla…
·
İyi
biçimlendirilmiş küçük harflerden oluşan karo stili.
·
Cümle başında
büyük harf ve devamında ve küçük harf kullanımı…
·
Kelimeler arasında
boşluklar.
·
Standart
noktalama.
·
Metnin cümlelere
paragraflara bölünmesi…
B) Karolenj
Döneminin Heykel Anlayışı:
Günümüzde Karolenj dönemine tarihlenen hemen hemen
hiçbir heykel örneği bulunmamakla birlikte mimariye ilişkin sütun başlığı
,silme ambon altar bezemeleri yaygındır. Malzeme olarak mermer hemen hemen hiç
kullanılmamıştır.Rahat işlendiği için en çok alçı’dan yararlanılmıştır.Yaklaşık
791’de Charlamagne için hazırlanan libri carolini (Charles’in Kitapları) alçı
yada pişmiş toprak imgelerden söz edilmektedir.10.yy sonundan öncesine
tarihlenen hiçbir karolenj heykeli günümüze ulaşmamış olsada genel kanı bu tür
alçı heykelciklerin varlığını kanıtıdır.
Karolenj İmparatorluğu, 8. ve 9. yüzyıllarda Cermen kökenli Karolenj hanedanı üyesi krallar tarafından yönetilmiş
bir imparatorluktur. Hanedanın en tanınmış üyesi olan Şarlman döneminde
Karolenj İmparatorluğunun sınırları günümüzdeki Fransa, Almanya, Kuzey İtalya, Hollanda, Belçika ve İsviçredahil Batı ve Orta
Avrupa'nın büyük bir bölümünü kapsamaktaydı. Karolenj İmparatorluğu daha sonra
kurulacak olan Kutsal Roma Germen
İmparatorluğu'nun başlangıcı
sayılabilir.
Şarlman'ın zaferleri, Frankları Avrupa'nın hakimi durumuna
getirdi. Papa tarafından Roma'nın mirasçısı ilan edildiler. Şarlman, imparator
tacını giyen ilk Cermen'di.
Cermen ve Roma kültürlerini tek bünyede toplamaları,
Frankları yeni bir uygarlığın öncüsü yaptı. Bunlara ek olarak Hristiyanlık'ı
benimsediler; İtalya ve Almanya'daki paganları kırarak, güneyde Müslümanlarla
ve kuzeyde Vikinglerle savaşarak kıta üzerinde Hristiyanlık'ın egemenliğini
sağladılar. Sonraki yüzyıllarda ortaya çıkacak Avrupalı kimliğinin temelini
atmış oldular.
Frankların batıda bir imparatorluk kurması, doğudaki
Bizanslıları kızdırdı ve doğu-batı ayrımı hiç olmadığı kadar derinleşti. Bu
ayrım, ilerde kiliselerin bölünmesine dek gidecekti.
Emevilere karşı Abbasileri destekleyen Franklar,
Bağdat sarayıyla diplomatik ilişkiler kurdu. Sonraki yüzyıllarda İslam
coğrafyasında Avrupalı kavramı için kullanılacak olan "frenk"
kelimesi bu sayede doğuya ulaştı.
Karolenj Hanedanı döneminde savaş lordlarıyla
imparator arasındaki hiyerarşiyi düzenleyen yasalar, daha önceki Cermen kabile
sistemiyle Roma hukukunu tek potada birleştirdi ve Ortaçağ boyunca Avrupa'da
etkin kalacak olan derebeylik hukuku ortaya çıktı.
Frank İmparatorluğu'nun 843'te bölünmesi, Avrupa
tarihi açısından dönüm noktası oldu. Şarlman'ın torunlarından biri doğuda ve
biri batıda kendi güç merkezlerini oluşturdu. Bu merkezler daha sonra Fransa ve
Almanya isimleri altında şekillenecek ve bu iki gücün çatışması Avrupa tarihini
belirleyecekti.
Pek çok ülkeyi işgal etseler de Frankların çoğu
Galya'da kaldı. Buradaki yerli halkla, Keltlerle karışıp kaynaştılar ve Roma
kültürünü benimsediler, bu sayede Fransızlara dönüştüler.
A) Kutsal Roma Cermen
İmparatorluğu:
Kutsal Roma Cermen
İmparatorluğu ya da Alman Halkının Kutsal İmparatorluğu olarak da bilinir. Orta Çağ'dan
ve 19. yüzyılın başına kadar Orta Avrupa'da
hüküm sürmüş bir monarşidir.
Alman Krallığı temelinde olsa da, aslında bir devletçikler bütünüdür. Daha
doğrusu imparatorluk toprakları tek bir hanedanın malı değildi. Ülke toprakları birçok
federal hanedanlık tarafından yönetiliyordu. Kutsal Roma Cermen
İmparatorluğu'nu oluşturan bu hanedanlıklar şunlardı: Habsburg Hanedanı (Avusturya, Bohemya ve İspanya Kolu), Hohenzollern Hanedanı(Brandenburg ve Franken Kolu), Wettin Hanedanı (Albrecht ve Ernst Kolu), Wittelsbach Hanedanı (Bavyera ve Pfalz Kolu), Oldenburg Hanedanı(Danimarka ve Holstein-Gottorp Kolu) hanedanlıkları. Ayrıca
imparatorlukta bu hanedan topraklarının dışında İsveç ve Kilise Eyaletleri toprakları ile özel statüye
sahip bazı imparatorluk kentleri de vardı. İmparatorluğun idari (yönetsel)
yapısı böyleydi. Ama Kutsal Roma Cermen İmparatorları sadece Habsburg Hanedanınından seçilmekteydi.
Orta Çağ'daki
imparatorları antik Roma İmparatorluğu'nun geleneklerini
taşıdıklarını iddia etseler de, imparatorluğun birçok vatandaşı Almanlardıve imparatorluk,
modern Almanya ve Avusturya'nın
habercisiydi. Geniş yetkili hanedanlıkla yönetilen imparatorluk olarak
kurulmasına rağmen, devlet sonunda küçük devletlerin ve şehir devletlerinin
gevşek konfederasyonuna dönüştü.
I. Otto 962'de Alman Kralı olarak taç
giymiştir, fakat bazı tarihçiler tarafından ilk Kutsal Roma-Cermen İmparatoru
olarak kabul edilir (Almanca:Römisch-Deutscher Kaiser). İlk Roma imparatoru
unvanı ise Şarlman tarafından kullanılmıştır. Otto
ülkenin Carolingian Hanedanından olmayan ilk imparatorluydu.
Son Kutsal Roma imparatoru, Napolyon Savaşları sırasında tahtından feragat eden ve
İmparatorluğu fesheden İkinci Franz'dır.
İmparatorluğun sınırları tarih boyunca değişikliklere
uğradı, ama en güçlü döneminde imparatorluk bugünkü Almanya, Avusturya, İsviçre,Lihtenştayn, Lüksemburg, Çek
Cumhuriyeti, Slovenya, Belçika, Hollanda toprakları ile Polonya, Fransa ve İtalya topraklarının bir bölümünü kapsıyordu.
Tarihinin büyük bir bölümünde imparatorluk yüzlerce küçük krallığı, prensliği, dükalığı, kontluğu ve şehir
devletini hakimiyeti
altına almıştır.
İMPARATORLUĞUN BÜLÜNMESİ
813'te
Şarlman'ın oğlu I. Louis Aachen'da taç
giydi. İmparatorluğun genişlemesi 825'e dek sürdü. I. Louis imparatorluk
unvanını büyük oğlu Lothar'a vermeye hazırlanıyor, kral naipliklerini de diğer
oğullarına vermeyi düşünüyordu. Ne var ki bu düşünce 823'te ileride II. Charles
adıyla anılacak dördüncü oğlunun doğumuyla suya düştü. Diğer kardeşler, Charles
ile babalarına karşı birleştiler ve aralarında birçok savaş oldu. 840'ta I.Louis istediği
çözümü oğullarına kabul ettiremeden öldü ve oğulları 843 yılında Verdun Antlaşması'nı yaparak imparatorluk
topraklarını üç krallığa böldüler. İmparator sıfatını önce I. Lothar (840-855), sonra I. Ludwig aldı.
Ülke toprakları İtalya'yla sınırlı kalırken, diğer tüm bölgelerde Viking
akınları baş gösterdi. Vikingleri Müslümanlar izledi. Bir diğer sorun da
krallık görevlilerinin bağımsızlıklarını ilan etmeleri idi. Bu koşullarda
Papalar imparatorluk tacını önce II. Charles'a (875-877), sonra da III.
Charles'a (881-887) verdilerse de,
imparatorluğun gücü sıfıra inmişti. Sonunda imparatorluk unvanı hiç verilmez
oldu. 888, genel bir parçalanma yılıydı ve feodal toplum diye adlandırılan toplum yapısı
bu aşamada gelişti; bu, iktidar gücünün derebeylerinin eline geçmesiydi.
İmparatorlukta gerileme dönemi başlarken bir yandan da
düşünce ve sanat alanında Şarlman'ın başlattığı Karolenj Rönesansı
gelişmekteydi.
A)Verdun Antlaşması:
(843) Karolenj İmparatorluğunun Dindar Ludwig'in üç oğlu arasında
paylaşıldığı antlaşmadır.
Dindar Ludwig Frankların büyük imparatoru Şarlman'ın
oğluydu. Babasının topraklarını daha da genişletmiş Batı Avrupa'nın büyük bir
kısmını kapsayan büyük bir imparatorluk kurmultu. Dindar Ludwig 840 yılında ölünce üç oğlu arasında toprak
kavgası çıktı. Oğullarından I. Lothar Kuzey İtalya'nın
kralı oldu,Alman Ludwig Bavyera'nın, Kel Karl da Akitanya'nın
kralı oldu. Ancak I. Lothar yeğeni II. Pippin'le bir olarak kardeşlerinin
topraklarını ele geçirmek istedi.841 yılında
kardeşler arasında çıkan Fontenoy savaşını kaybeden I. Lothar kardeşleriyle
anlaşma masasına oturmak zorunda kaldı. Yapılan antlaşmanın sonucunda:
·
I. Lothar Alçak Ülkeler, Lorraine, Alsace, Burgonya, Provence ve Kuzey İtalya'yı
aldı. Bu krallığa Orta Frank Krallığı adı verildi.
·
Alman Ludwig doğu
kısmı aldı. Doğu Frank Krallığı adını alan bu topraklar zamanla Kutsal Roma Cermen İmparatorluğuna dönüştü ve Almanya'nın
temelini oluşturdu.
·
Kel Karl da
batıdaki toprakları aldı. Batı Frank Krallığı adını alan bu topraklar zamanla Fransa'yı
oluşturdu.
Orta Frank Krallığının ömrü kısa oldu. Batı Frank
Krallığı Francia adını korudu. Günümüzdeki Fransa adı bu kökenden gelmektedir.
Verdun Antlaşması günümüzdeki Fransa ve Almanya ülkelerinin temelini oluşturmak
açısından büyük önem taşımaktadır.
HİKMETULLAH YETKİN
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorumunuz, Editör Tarafından İncelendikten Sonra Yayınlanacaktır.