Karolenj Dönemi



KAROLENJ HANEDANININ KURULMASI

Kuzey Galya kökenli saray nazırları Charles Martel (714-741) ve ardından oğlu Kısa Pepin Karolenj hanedanının ilk kralları olarak sayılırlar. O sırada Franklar Merovenj Hanedanından gelen krallar tarafından yönetilmekteydiler. Bu iki Karolenj hanedanı soyluları bölge prenslikleriyle mücadelelerinde başarılı oldularsa da, Merovenj krallarını yok etmeyi bir türlü başaramadılar. Ancak Papa Pepin'in kral olmasının daha akla uygun olduğunu açıkladı. Pepin 751'de Papa tarafından kutsandı. Karolenj hanedanı böylece kuruldu. 756'da Pepin Lombardların elindeki İtalya'ya bir sefer düzenleyerek Papa'ya Orta İtalya kentlerini kazandırmak istedi; böylece Papalık Devletinin temeli atıldı. Daha sonra Pepin, Aquitania'yı geri aldı.

KAROLENJLER

Fransa’nın Gaul bölgesinde iki yeni güç ortaya çıktı; Austrasia ve Neustria.Bu krallıklar efsanevi kralları Merovec’den sonra üç yüzyıl boyunca Merovenj Hanedanından gelen krallar tarafından yönetildi. Merovenj ailesi dönem dönem aile bireyleri arasında anlaşmazlıklar çıkan bir aileydi. Merovenj tahtına geçme kuralı kanbağı idi.Ancak 7.yüzyılda Austrasian ailesi güç kazandı ve Merovenjler geleneksel figür olarak korundu. Merovenjler Baltık üzerinden Avrupayla ticaret ilişkilerinde bulundu. Merovenj kültürü ‘Romanlaştırılmış’ olarak tanımlanabilir, örneğin Roma paralarındaki yönetici sembollerine, piskoposluğa ve manastırlara çok önem verdiler. Bazıları Merovenjlerin Bizans’la ilişki içinde olduğunu düşündü. Ancak Merovenjler seçkin kişilerin ölülerini toprak mezarlara gömdüler ve nesillerini hayvan figürleriyle işaretlediler.
7.yüzyıl Austrasia ve Neustria arasında iç savaşların yaşandığı bir dönemdir. Bazı aile büyükleri bu savaş ortamından yararlandı. Örneğin Pippin bu durumdan yararlanarak kendini Merovingian Sarayı’nın başkanı ilan etti ve büyük zenginlik ve destek elde etti.Kendi soyundan gelen diğer nesiller de onun bu konumundan yararlandı ve sarayda danışmanlık ve vekillik gibi görevlere geldiler.Hanedanlık 732’de Charles Martel’in Müslümanları yenmesiyle yeni bir yön aldı. Karolenj hanedanlığı III.Pippin önderliğinde 753’te Austrasia ve Neustrialar’ın yönetimlerini ele geçirdi. Çağdaş kayıtlara göre Pippin bu darbe için gücünü Papa’dan aldı. Pippin’in darbesi Morevenjlerin beceriksiz ve zalim yöneticiler olduğu yolunda yapılan propagandalarla kuvvetlendirildi ve Charles Martel’in başarıları ve ailesinin dindarlığı yüceltilerek öyküleştirildi. 783’te Pippin öldüğünde imparatorluğu oğulları Karl ve Carloman’ın ellerine bıraktı. Carloman doğal nedenlerle öldükten sonra Karl Carloman’ın küçük oğlunun tahta geçmesini engelledi ve kendini birleşmiş Austrasia ve Neustria krallıklarının imparatoru ilan etti. Karl çağdaşları tarafından ‘Büyük

Karl’ ya da Şarlman olarak bilindi. 774’te başlayan sistemli toprak genişlemesi
Avrupa’yı büyük oranda bir araya getirdi. 800’den sonraki savaşlarda birçok soylu müteffik edinerek geniş toprakları yönetti. Ortaçağ’ın soylularının çoğu köklerini bu genişleme sürecinde ortaya çıkan Karolenj hanedanlığına dayandırmak istedi.
Şarlman’in 800 yılının yılbaşı günü taç giyme töreni, 476’dan beri mevcut olan güç boşluğunu doldurduğu için ortaçağ tarihinin dönüm noktası olarak bilinir. Bu tören Şarlman’nin liderliğinde de değişikliğe yol açtı. İmparatorluğun otoritesini görmüş olan din adamlarını sistematik bir şekilde etrafında toplandı ve imparatorluğun en uç yerlerine otoritesini ulaştırdı. Ayrıca kendi sınırları içindeki kiliselerde değişmez ayin düzenini bir kenara iterek değişiklikler yapmaya çalıştı.

KAROLENJ  DÖNEMİNDE  SANATI

VIII. yüzyılda batı ve orta Avrupa’ya egemen olan Franklar, ünlü kralları  Charlemagne döneminde Karolenj İmparatorluğunu kurmuşlardır. III. yüzyıla kadar 400 yıl boyunca Avrupa’ya egemen olan Franklar sanat açısından verimsiz bir dönem geçirmişlerdir ancak Karolenj İmparatorluğuyla beraber sanat döneme özgü bir yapıya kavuşmuştur.  Bu dönemin resim uygulamalarında figüratif canlandırmanın yeniden hakim olduğunu görürüz.  Doğa formları benimsenmiş ve mimaride antik formlar kullanılmasına karşın resim ve heykelde yeni yaklaşımlar söz konusudur.  1944 yılında ortaya çıkartılmış,  Santa Maria de Castelseprio mahzenindeki freskler önemli örneklerdir.  Bu  döneme ait resimlerin kompozisyon düzenlerinde sadelik ve ağırbaşlılık hakimdir.  Antik geleneği yansıtan özelliklerin yanında dramatik bir anlayış görülmektedir.  Yine bu dönemin kitap resimlerinde antik dönemin üç boyutluluktan iki boyutluluğa geçişi ve  realist tavrın yerini simgesel tavra bıraktığını görebiliriz.  Karolenj döneminde heykel gelişmemiştir.  Döneme ait en önemli heykel  Charlemange’ı  at üzerinde gösteren heykeldir.  Bunun dışında altın, fil dişi gibi malzemeler küçük el sanatlarında kendini gösterir.  Bu tür çalışmalarda ise giysi kıvrımları ve belirli çizgiler kalıp olarak verilirken, yüzlerde kişisel anlatım yoktur. Yıl 800 yılında Noel günü, Papa Leo III Charles, Franklar kralı ve imparator rütbesine onu kaldırdı. Bu hareketin önemi tüm taraflar için açık olmalı: bu bir kural olmalıdır Hıristiyan Caesar yeni bir tür olarak tanımlanan Charles Kutsal Roma İmparatorluğu yenilenen ve Kilise tarafından onaylanmış. O imparatorun koruma ve Kilisesi destek sağlamak için istekli olduğunu, ama aynı zamanda Charles en aziz amaçlarından biri yerine bu hareket, Papa'nın yararlanmıştır: iyi tanırdım bilgin Einhard göre, "onun bütün saltanatı boyunca O kalbine yakın olduğunu diliyorum kendi bakımı altında Roma şehrinin yeniden kurmak antik yetki ve nüfuzunu "(Charlemagne 27 Yaşamı) tarafından yapıldı. Charles 768 yılında Franklar kralı olunca, Roma emperyal ihtişam kaybetmişti, ve bir kez hükmetmiş büyük etki hem siyasi hem de kültürel açıdan da parçalanmıştı için bu, ortalama bir hırs vardı. Şimdi Almanya ve Fransa topraklarında, bir diziGermen kabileleri Hıristiyanlık ve putperestliğin çeşitli formları gözlemleyerek, toprak ve nüfuz için yarıştı. Britanya'da, güçlü manastırların geleneklerini korumuştur klasik burs Hıristiyanlık hizmetinde. İtalya'da, Papa'nın kendi güvenliği için sürekli tehditlerle karşı karşıya, ve her yerde geçmişe Romalı büyüklüğünü ilham saygının izlerini ve hediye ile hüzünlü bir kontrast çekti. Charles Büyük, veya saltanatı Charlemagne , bir süre için, bu durum tersine dönmüştür. Tarihçiler bazen Karolenj Rönesansı denir Charlemagne'ın yaşı farklı emperyal kültür belirtmek için Carolus, adını Charles Latince versiyonu geliyor Karolenj kelime kullanın. Bu kültürel canlanma önemli bir unsuru emperyal patronaj yoluyla görsel sanatlar ve yeni rızık dramatik bir değişiklik oldu. Charlemagne önceki yüzyıllarda, Cermen halkları gibi takı (gibi ince metal için yüksek saygısı saklıdır vardı 17.193.83 ) ve genellikle soyut süsleme ve parlak renkli taşlarla süslenmiş muhteşem silahlar. Germen liderler gibi lüks hediyeler dağıtılması suretiyle kendi zafer görüntülemek için alışılmış oldu, ve Charlemagne bu geleneği devam ama aynı zamanda değiştirilmiş. Onun cömertlik alıcıları arasında idi manastırlar , ve bu onun mücevher çivili ile bolca reliquaries , altın ve gümüş ayin eşyaları , ve bolca resimlendirilmiş kitaplar. Bu formların Karolenj örnekleri pahalı parlak Germen sevgi değil, aynı zamanda antika modellerde yeni bir güven ve insan figürü üzerinde yeni bir vurgu görüntüler. Olarak el yazmaları ve fildişi oymalar , cetveller ve yazarların portreleri onların karışık mirasını yansıtan bir stil görünür.Saint John Evangelist (resmeden bir panel 1977,421 ), örneğin, rakam iki arasında oturur klasik görünümlü bir kemer taşıyan sütunlar, onun poz ve oranlarda bir Erken Hıristiyanlık standart izleyin, ama perdelik lineer modelleme için yerel bir tadı yansıtır soyut tasarım. Emmaus (at Mesih'in supper hikayesi canlı bir gösteriminde 1970.324.1 orantısız büyük elleri ile işaret rakamlar artan animasyon, belirgin Karolenj iken), dış sınır içindeki acanthus desen, klasik mirası doğrudan gelir. Böyle dişlergenellikle taşlar ve incilerle birlikte özenle dekore kitap ciltleri kuruldu.Bileşimi, birçok zarlar yazması çizimler benzer ve muhtemelen kitap yapılmış aynı manastırlarda oyulmuştur.Sahneleri ile bir örnek İsa'nın misyonu ( 2.000,486 ), örneğin, ortak bir format aşağıdaki kitap illüstrasyon dekoratif bir çerçeve içine iki yazmaç düzenlenmiş anlatı ile.



A.1) Kavimler Göçü dönemi:
 
A.2) Merovenj Hanedanı:
 
 
B) Karolenj Hanedanı:
 
İmparatorluk 


Orada sanatçılar Grekoromen modelleri taklit etmeyi hangi diğer birçok yaştan, ancak Karolenj canlanma benzersiz bir politik karakteri ve Charlemagne gündeminde benzersiz bir bağımlılığı vardır. O geç ve yazma becerisini hakim asla okumayı öğrendi rağmen, Charlemagne antik başarıları için derin bir saygı duyar ve klasik öğrenme onun mahkeme tanınan bu prestij tanıdı. Maiyeti yılında büyük İngiliz bilgini Alcuin, onun öğrencisi şair Angilbert, İspanyol ilahiyatçı Theodulf ve İtalyan tarihçi Paul Lombard gibi uluslararası tanınmış akademisyenler toplandı. İmparator arkadaşlar bu erkekler tedavi ve maiyetinin kültürel bir güç yapmak için onlara güvendi. Onlar emperyal himaye iddialı bir sistem organize yardımcı oldu ve onlar antika gibi taklit etmek Karolenj sanatçılar için modeller güvenliğini sağlamak için çalıştı Cameos , zarlar ve resimli kitaplar. Doğru ve okunaklı metinler için yeni bir arzu elyazısı bir reform yol açtı ve bu Roma mektup formları esas açık ve zarif bir komut dosyası, sözde Karolenj ufacık üretti. Nihayet, Charlemagne emelleri Kuzey Avrupa'da emsali olmayan bir mimari gelişen istenir. Manastır binaları ve ek kilise onun sponsorluğunda inşa, o Aix-la-Chapelle da denilen, Aachen bir saray ve bir imparatorluk başkenti layık şapel yaptırmıştır. Hala duruyor Palatine Şapeli, sekizgen planlı, mozaik dekorasyon ve büyük kemerler tarafından çerçeveli iki katlı bir iç mekana sahip güçlü bir taş yapıdır. Açıkça rakibi antik Roma ve amacıyla Bizans mimarisi , içerdiğimermerler kasıtlı Roma ve Ravenna getirdi. Bazı rekabet Bizans'ın da figüratif resmin Charlemagne tanıtımına örtülü olması ve o kucakladı ve Bizans hükümdarları lehine görüntüleri terk edildi hassas zaman betimleme sanatı teşvik için, oyma olabilir .

Karolenj sanatı kendine özgü karakteri Charlemagne yaş sahte, ama o öldü ve onun imparatorluk oğulları arasında bölündü sonra bir yüzyıl sürmüştür. Daha sonra Karolenj çalışmada, enerjisiz bir, karıştırmalı çizgi Utrecht Üniversitesi Kütüphane, şimdi meşhur Utrecht zebur olarak, örneğin, kitap resim görüntülenir. Zarlar ise, Erken Hıristiyan öncülleri ile anlatı görüntüleri daha yaygın hale gelir. Örneğin, bir fildişi situla (İsa'nın hayatından minyatür sahneleri 17.190.45 ) ikonografi geç antik kurulan sürdürmek. Ay (bir görüntü ile bir emaye madalyon 17.190.688 ) mükemmel renk için Germen tadı görüntüler aynı zamanda kozmik önemi olayları betimleyen bir geç antik formüle uyan, ay ve Karolenj tasvirlerinde güneşin görünür Çarmıha Gerilme gibi, görkemli üzerine Lindau İncillerin kapağını  artık Morgan Kütüphanesi'nde,. Devam patronaj gibi onlar çekti hangi zengin ve çeşitli gelenekleri ile güçlenen dokuzuncu yüzyılda Karolenj sanatçılar yeni formlar geliştirilmiştir ve yeni görüntüleri icat. Örneğin, bir fildişi plak tasvir Meryem Kilisesi (bir kişileştirme olarak 17.190.49 cepheden ona yönü sunulan ve dövüş), ama aynı zamanda elinde bir mil ile, bir şey o sık sık sahneleri taşır Müjde . Görüntü Virgin iki yönü, bir iyice okunaklı ve kurnazca orijinal şekilde, maternal ve metaforik göstermek için mevcut sözleşmeler uyarlanır.






A) Franklar:

 Roma İmparatorluğu'nun yıkılmasında büyük rol oynamış bir Cermen boyudur. M.S. 4. yüzyıl sonlarından itibaren Galya eyaletinin kuzeyine Roma müttefiki sıfatıyla sızmaya başlar,M.S. 406 tarihinden itibaren ise tam güçle Kuzey Galya'yı istila ederler. 6. yüzyılda Güney Galya'dan Vizigotlar'ı kovarak hakimiyetlerini pekiştirirler. Bu tarihten sonra Galya artık Fransiya yaniFransa olarak anılacaktır.

Roma İmparatorluğu'nun Ren-Tuna savunma hattının Ren koluna baskı yapan Cermen kabileleri, İlkçağ'ın sonlarında Frank çatısı altında toplanmıştı. IV.yüzyılın ortalarında, baskıya dayanamayan hat yırtıldı ve Franklar Galya'ya yerleşmeye başladı. Gotların İtalya'yı istila etmesine paralel olarak Franklar da Galya'dan Romalıları kovdu. Attila'nın Galya istilasına (451) mümkün olduğunca karışmamaya çalıştılar. Buradaki son Roma toprağı, Frank kralı Clovis tarafından işgal edildi.

I. Clodvik Frank savaş lordlarına boyun eğdirerek ilk Frank Krallığını kurdu (481). Romalılarla ve Gotlarla savaştı, Galya'yı birleştirdi. Clovis'le beraber Franklar arasında Hristiyanlık hızla yayıldı.
Clovis'in ardıllarının hiçbiri onun otoritesini yeniden tesis edemedi. Frank lordları çok zayıf bağlarla krala bağlıydı ve Galya, katı bir feodalizmle yönetiliyordu.
Hristiyanlık'ı benimsemiş olmaları, Frankları diğer ırkdaşlarıyla karşı karşıya getiriyordu. Kuzeydoğudaki Saksonlar ve güneydoğudaki Lombardlar ile Franklar arasında din eksenli bir düşmanlık peyda oldu. Müslüman ordularının Gotları çiğneyip geçerek Frank topraklarına girmesi, Merovenjlerin iktidarını temelinden sarstı. Merovenj ailesinin etkisiz kaldığı bir anda başka bir Frank ailesi olan Karolenjler Müslüman istilasını durdurarak ülkenin en nüfuzlu ailesi durumuna geldi.
Charles Martel'in Puvatya'de kazandığı zafer, iki asırlık durgunluktan sonra Franklar için yeni bir savaşlar çağının başlangıcını gösteriyordu.
Charles'ın oğlu Kısa Pepin de Hristiyanlık'ın savunuculuğu rolünü sürdürdü ve Papa'yı sıkıştırmakta olan Lombardlarla savaştı. Oğlu Şarlman nihayet sonuca ulaştı, İtalya'yı istila etti ve Lombardları kılıçtan geçirerek ülkeyi Hristiyanlık'ın kalesi durumuna getirdi. Hizmetleri karşılığında "imparator" ünvanıyla ödüllendirildi.



B.1) Şarlman:

Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu'nun kurucusu olarak kabul edilir.
Şarlman'ın doğum tarihi ve yeri tartışmalıdır. 742 yılı civarında bugünkü Belçika'nın Liege şehrine yakın bir yerde veya Prüm'de ya da Aachen'de doğduğu tahmin edilmektedir. Şarlman'ın babası Kısa Pepin Karolenj İmparatorluğu'nun kralıydı. Öldüğünde krallığın topraklarını iki oğlu arasında paylaştırdı. Şarlman kardeşinin ölümü üzerine tek başına Frankların kralı oldu. Ayrıca Lombardiya ve Saksonya'yı da topraklarına kattı. Batıda Endülüslerle doğuda Avar veMacar'larla çarpıştı.
Şarlman büyük savaşlar kazandı ve bir çok prensliği, dükalığı ve derebeyliği fethetti ya da yağmaladı. İlk önce Köln'e giderek kendini Alsace-Lorraine, Akitanya, Bretenya ve Cenova Kralı ve Bohemya Prensi ilan etti. Daha sonra yeni fetihler yaparak Aachen'de kendini Amsterdam, Rotterdam, Frizye, Gelderland, Frankfurt ve Münih Kralı ilan etti. Şarlman birçok Krallık ve Devleti egemenliğine aldı. Sonunda Papaya başvuru yaparak Papa tarafından Şarlman Roma İmparatoru ve kurduğu devlette Roma İmparatorluğu'nun varisi sayıldı. Roma İmparatoru olan Şarlman bugünkü Almanya'yı feth etti. Ardından Sakson, Anglo, Cermen ve Got kabilelerinden askerler toplayarak orta boy bir orduyla Fransa ve Avusturya'yı feth etti. Böylece Şarlman Roma İmparatoru, Sakson, Frank, Lombard, Anglo, Cermen, Got ve Slav Kralı oldu.Şarlman’nin Aachen’deki sarayı kültürün yeniden doğuş merkeziydi ve ‘Karolenj Rönesansı’ olarak da bilinir.Bu dönemde okur-yazarlık oranında artış görüldü, sanatta, mimaride, hukukta ve dini eserlerde gelişmeler görülür. Klasik Latin edebiyatı almış olan İngiliz keşiş Alcuin, Aachen’a davet edildi. Bu Latin kültürüne dönüş Orta Çağ Latin gelişmeleri için önemli bir basamaktır. Bu dönemde bütün Avrupa’da iletişimi kolaylaştıran bir yazı düzeni kullanıldı. Almanya’da Karolenj hanedanlığının düşmesi ve Anglosaksonlar’ın güç sahibi olmasını Otto Rönesansı izledi.



B.1.1)Charles Martel:

(23 Ağustos 686  22 Ekim 741) kendisini Frankların Dük’ü ilan etmiş ve Franklar'ın lideri. Krallığını Frank krallıklarının üçüne doğru genişletmiştir. Martel bugün Belçika sınırlarında olan Herstal’da doğmuştur. Charles Martel özellikle Puvatya Savaşı zaferi sebebiyle ünlenmiştir. Ayrıca feodalizm zamanında kiliselerden zaptettiği toprakları mülk olarak askerlere bağışlayarak ortaçağın şövalye sınıfının doğuşunu sağlamıştır.
Charles Martel, 22 Ekim 741 tarihinde öldü. Saint-Denis Bazilikası'nda defnedildi. Öldükten sonra Frank Krallığı'nın toprakları iki oğlu Carloman ve Pippin arasında paylaşıldı.
Karolenj Hanedanı'nın kurucusu sayılır. Karolenj İmparatorluğu'nun en güçlü imparatoru olan Şarlman'ın dedesidir.


Castelseprio bir site oldu Roma antik kale ve önemli bir Lombard yıkılmış ve 1287 terk edilmeden önce, erken Ortaçağ kasabası. Bugün modern bir arkeoloji parkı olarak korunur comune Castelseprio ve aynı adı taşıyan modern köy yakınında. Bu, İtalya'da aşırı kuzeyinde yer almaktadır Lombardy .
Castelseprio ün Erken Ortaçağ yatıyor freskler , küçük kilise bulunan Santa Maria Foris Portas . Bu freskler olağanüstü nadir ve sanatsal öneme sahiptir. Yüzyıllar boyunca gizli, freskleri sadece 1944 yılında tekrar keşfedildi. 2011 yılında kilise - ve ile Castrum'u Torba Kulesi - Bir oldu UNESCO Dünya Mirası Alanı olarak yazılı bir grup yedi parçası olarak İtalya'da Longobardlarla, Güç yeri (568-774 AD) .
2006 yılında, bir teslimiyet İtalyan Kültür Bakanlığı , UNESCO , şunları söyledi:
Santa Maria Foris Portas kilisenin dekorasyon merkezi apsis freskler sanatsal kalitesi açısından en iyi erken ortaçağ resimsel döngüsü oluşturan, ve erken Ortaçağ Avrupa sanatının eşsiz olarak kabul edilir.

Karolenj Döneminin Mimarisi:

Karolenj mimarisi Charlemagne tarafından desteklenen Kuzey Avrupa mimarisinin tarzıdır. Mimarlık döneminin dönemine kadar geç sekizinci ve dokuzuncu yüzyıllarda yayılan Otto ben 936, ve bir oluşturmak için bilinçli bir girişimdi Roman taklit Rönesans, Roma , Erken Hıristiyan ve Bizans mimarisinin eşsiz bir sahip çıkan kendi yenilik, karakteri. Onun mimarisi bir el yazması gördüm ve nadiren yeni sikke biri ele asla bir toplumun en belirgin Karolenj sanatı oldu.


KAROLENJ RESİM YAZISI
ü     İmparator Şarlman 800’de imparator oldu Hükümdarlığını bir bütün haline getirebilmenin bir yolu olarak Büyük Kutsal Roma İmparatorluğu üzerinde standart bir yazı sitili kullanılmasını buyurdu.
ü     Karolenj dönemi Britanya’lı keşiş York’lu  Arwin’in çabalarıyla geliştiği sanılmaktadır.
ü     Bu yazının standartlarını oluşturduğu bir okul kurmuştur.
A)   Karolenj Resim Yazısının Özelikleri:
·        Bir örnek imla…
·        İyi biçimlendirilmiş küçük harflerden oluşan karo stili.
·        Cümle başında büyük harf ve devamında ve küçük harf kullanımı…
·        Kelimeler arasında boşluklar.
·        Standart noktalama.
·        Metnin cümlelere paragraflara bölünmesi…
    B) Karolenj Döneminin Heykel Anlayışı:
Günümüzde Karolenj dönemine tarihlenen hemen hemen hiçbir heykel örneği bulunmamakla birlikte mimariye ilişkin sütun başlığı ,silme ambon altar bezemeleri yaygındır. Malzeme olarak mermer hemen hemen hiç kullanılmamıştır.Rahat işlendiği için en çok alçı’dan yararlanılmıştır.Yaklaşık 791’de Charlamagne için hazırlanan libri carolini (Charles’in Kitapları) alçı yada pişmiş toprak imgelerden söz edilmektedir.10.yy sonundan öncesine tarihlenen hiçbir karolenj heykeli günümüze ulaşmamış olsada genel kanı bu tür alçı heykelciklerin varlığını kanıtıdır.





Karolenj İmparatorluğu, 8. ve 9. yüzyıllarda Cermen kökenli Karolenj hanedanı üyesi krallar tarafından yönetilmiş bir imparatorluktur. Hanedanın en tanınmış üyesi olan Şarlman döneminde Karolenj İmparatorluğunun sınırları günümüzdeki Fransa, Almanya, Kuzey İtalya, Hollanda, Belçika ve İsviçredahil Batı ve Orta Avrupa'nın büyük bir bölümünü kapsamaktaydı. Karolenj İmparatorluğu daha sonra kurulacak olan Kutsal Roma Germen İmparatorluğu'nun başlangıcı sayılabilir.
Şarlman'ın zaferleri, Frankları Avrupa'nın hakimi durumuna getirdi. Papa tarafından Roma'nın mirasçısı ilan edildiler. Şarlman, imparator tacını giyen ilk Cermen'di.
Cermen ve Roma kültürlerini tek bünyede toplamaları, Frankları yeni bir uygarlığın öncüsü yaptı. Bunlara ek olarak Hristiyanlık'ı benimsediler; İtalya ve Almanya'daki paganları kırarak, güneyde Müslümanlarla ve kuzeyde Vikinglerle savaşarak kıta üzerinde Hristiyanlık'ın egemenliğini sağladılar. Sonraki yüzyıllarda ortaya çıkacak Avrupalı kimliğinin temelini atmış oldular.
Frankların batıda bir imparatorluk kurması, doğudaki Bizanslıları kızdırdı ve doğu-batı ayrımı hiç olmadığı kadar derinleşti. Bu ayrım, ilerde kiliselerin bölünmesine dek gidecekti.
Emevilere karşı Abbasileri destekleyen Franklar, Bağdat sarayıyla diplomatik ilişkiler kurdu. Sonraki yüzyıllarda İslam coğrafyasında Avrupalı kavramı için kullanılacak olan "frenk" kelimesi bu sayede doğuya ulaştı.
Karolenj Hanedanı döneminde savaş lordlarıyla imparator arasındaki hiyerarşiyi düzenleyen yasalar, daha önceki Cermen kabile sistemiyle Roma hukukunu tek potada birleştirdi ve Ortaçağ boyunca Avrupa'da etkin kalacak olan derebeylik hukuku ortaya çıktı.
Frank İmparatorluğu'nun 843'te bölünmesi, Avrupa tarihi açısından dönüm noktası oldu. Şarlman'ın torunlarından biri doğuda ve biri batıda kendi güç merkezlerini oluşturdu. Bu merkezler daha sonra Fransa ve Almanya isimleri altında şekillenecek ve bu iki gücün çatışması Avrupa tarihini belirleyecekti.
Pek çok ülkeyi işgal etseler de Frankların çoğu Galya'da kaldı. Buradaki yerli halkla, Keltlerle karışıp kaynaştılar ve Roma kültürünü benimsediler, bu sayede Fransızlara dönüştüler.
A) Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu:
Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu ya da Alman Halkının Kutsal İmparatorluğu olarak da bilinir. Orta Çağ'dan ve 19. yüzyılın başına kadar Orta Avrupa'da hüküm sürmüş bir monarşidir. Alman Krallığı temelinde olsa da, aslında bir devletçikler bütünüdür. Daha doğrusu imparatorluk toprakları tek bir hanedanın malı değildi. Ülke toprakları birçok federal hanedanlık tarafından yönetiliyordu. Kutsal Roma Cermen İmparatorluğu'nu oluşturan bu hanedanlıklar şunlardı: Habsburg Hanedanı (Avusturya, Bohemya ve İspanya Kolu), Hohenzollern Hanedanı(Brandenburg ve Franken Kolu), Wettin Hanedanı (Albrecht ve Ernst Kolu), Wittelsbach Hanedanı (Bavyera ve Pfalz Kolu), Oldenburg Hanedanı(Danimarka ve Holstein-Gottorp Kolu) hanedanlıkları. Ayrıca imparatorlukta bu hanedan topraklarının dışında İsveç ve Kilise Eyaletleri toprakları ile özel statüye sahip bazı imparatorluk kentleri de vardı. İmparatorluğun idari (yönetsel) yapısı böyleydi. Ama Kutsal Roma Cermen İmparatorları sadece Habsburg Hanedanınından seçilmekteydi.
Orta Çağ'daki imparatorları antik Roma İmparatorluğu'nun geleneklerini taşıdıklarını iddia etseler de, imparatorluğun birçok vatandaşı Almanlardıve imparatorluk, modern Almanya ve Avusturya'nın habercisiydi. Geniş yetkili hanedanlıkla yönetilen imparatorluk olarak kurulmasına rağmen, devlet sonunda küçük devletlerin ve şehir devletlerinin gevşek konfederasyonuna dönüştü.
I. Otto 962'de Alman Kralı olarak taç giymiştir, fakat bazı tarihçiler tarafından ilk Kutsal Roma-Cermen İmparatoru olarak kabul edilir (Almanca:Römisch-Deutscher Kaiser). İlk Roma imparatoru unvanı ise Şarlman tarafından kullanılmıştır. Otto ülkenin Carolingian Hanedanından olmayan ilk imparatorluydu.
Son Kutsal Roma imparatoru, Napolyon Savaşları sırasında tahtından feragat eden ve İmparatorluğu fesheden İkinci Franz'dır.
İmparatorluğun sınırları tarih boyunca değişikliklere uğradı, ama en güçlü döneminde imparatorluk bugünkü Almanya, Avusturya, İsviçre,Lihtenştayn, Lüksemburg, Çek Cumhuriyeti, Slovenya, Belçika, Hollanda toprakları ile Polonya, Fransa ve İtalya topraklarının bir bölümünü kapsıyordu. Tarihinin büyük bir bölümünde imparatorluk yüzlerce küçük krallığı, prensliği, dükalığı, kontluğu ve şehir devletini hakimiyeti altına almıştır.

İMPARATORLUĞUN BÜLÜNMESİ

813'te Şarlman'ın oğlu I. Louis Aachen'da taç giydi. İmparatorluğun genişlemesi 825'e dek sürdü. I. Louis imparatorluk unvanını büyük oğlu Lothar'a vermeye hazırlanıyor, kral naipliklerini de diğer oğullarına vermeyi düşünüyordu. Ne var ki bu düşünce 823'te ileride II. Charles adıyla anılacak dördüncü oğlunun doğumuyla suya düştü. Diğer kardeşler, Charles ile babalarına karşı birleştiler ve aralarında birçok savaş oldu. 840'ta I.Louis istediği çözümü oğullarına kabul ettiremeden öldü ve oğulları 843 yılında Verdun Antlaşması'nı yaparak imparatorluk topraklarını üç krallığa böldüler. İmparator sıfatını önce I. Lothar (840-855), sonra I. Ludwig aldı. Ülke toprakları İtalya'yla sınırlı kalırken, diğer tüm bölgelerde Viking akınları baş gösterdi. Vikingleri Müslümanlar izledi. Bir diğer sorun da krallık görevlilerinin bağımsızlıklarını ilan etmeleri idi. Bu koşullarda Papalar imparatorluk tacını önce II. Charles'a (875-877), sonra da III. Charles'a (881-887) verdilerse de, imparatorluğun gücü sıfıra inmişti. Sonunda imparatorluk unvanı hiç verilmez oldu. 888, genel bir parçalanma yılıydı ve feodal toplum diye adlandırılan toplum yapısı bu aşamada gelişti; bu, iktidar gücünün derebeylerinin eline geçmesiydi.
İmparatorlukta gerileme dönemi başlarken bir yandan da düşünce ve sanat alanında Şarlman'ın başlattığı Karolenj Rönesansı gelişmekteydi.

A)Verdun Antlaşması:

(843) Karolenj İmparatorluğunun Dindar Ludwig'in üç oğlu arasında paylaşıldığı antlaşmadır.
Dindar Ludwig Frankların büyük imparatoru Şarlman'ın oğluydu. Babasının topraklarını daha da genişletmiş Batı Avrupa'nın büyük bir kısmını kapsayan büyük bir imparatorluk kurmultu. Dindar Ludwig 840 yılında ölünce üç oğlu arasında toprak kavgası çıktı. Oğullarından I. Lothar Kuzey İtalya'nın kralı oldu,Alman Ludwig Bavyera'nın, Kel Karl da Akitanya'nın kralı oldu. Ancak I. Lothar yeğeni II. Pippin'le bir olarak kardeşlerinin topraklarını ele geçirmek istedi.841 yılında kardeşler arasında çıkan Fontenoy savaşını kaybeden I. Lothar kardeşleriyle anlaşma masasına oturmak zorunda kaldı. Yapılan antlaşmanın sonucunda:
·                    I. Lothar Alçak Ülkeler, Lorraine, Alsace, Burgonya, Provence ve Kuzey İtalya'yı aldı. Bu krallığa Orta Frank Krallığı adı verildi.
·                    Alman Ludwig doğu kısmı aldı. Doğu Frank Krallığı adını alan bu topraklar zamanla Kutsal Roma Cermen İmparatorluğuna dönüştü ve Almanya'nın temelini oluşturdu.
·                    Kel Karl da batıdaki toprakları aldı. Batı Frank Krallığı adını alan bu topraklar zamanla Fransa'yı oluşturdu.
Orta Frank Krallığının ömrü kısa oldu. Batı Frank Krallığı Francia adını korudu. Günümüzdeki Fransa adı bu kökenden gelmektedir. Verdun Antlaşması günümüzdeki Fransa ve Almanya ülkelerinin temelini oluşturmak açısından büyük önem taşımaktadır.
HİKMETULLAH YETKİN















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz, Editör Tarafından İncelendikten Sonra Yayınlanacaktır.